Teine samm edu suunas ettevõtluses

„Kui sa ei tea, kuhu teel oled, siis pole ükski tuul pärituul“, Seneca.

Käesolev on teine osa ettevõtja baaskoolituse sarja tutvustavast artiklite seeriast. Siit leiab iga ettevõtja ja juht vähemalt ühe mõtte, mida tasub edasi mõelda oma organisatsiooni võtmes!


Esimese sammuna edu suunas kirjeldasime eelmises artiklis visiooni loomist. Kui üldine liikumissuund on läbi äriidee (ja missiooni) määratletud ning visiooniga tähtajastatud sellel teel osa suuri eesmärke, siis on järgmiseks vajalik strateegiliste sammude kirjeldamine.


Esimese artikliga saate tutvuda SIIN

Strateegilised sammud kirjeldavad peamisi tegevusi või projekte, mis peavad tehtud saama, et ettevõte saavutaks oma visiooni. Strateegilisi samme ei ole tohiks olla liiga palju, piisab 3-5 prioriteeti ca 2-3 aasta peale. Kui valisite visiooni perioodi pikema, näiteks 5 aastat, siis tuleb ka sammud kirjeldada selle perioodi peale. Sammude kirjeldamisel peab olema jälgitud loogiline järgnevus, kui sammud on seotud – nt järgmise tegemiseks peab üks (eelmistest) olema lõpuni täidetud.


Strateegiliste sammude määratlemisega koos on vaja teha ka vastavad valikud, kuidas eesmärgi täitmiseni jõutakse. Strateegiliseks valikuks on näiteks, kas hakata ise tootma või osta tootmine sisse ja keskenduda tootearendusele ja disainile, kas omada oma-toodet või teha ainult allhanget, kas teha oma füüsiline pood/esindus või müüa oma kaupa teistes poodides või keskenduda vaid veebimüügile jne.


Sellest, millised valikud teeme ühe või teise eesmärgi saavutamiseks hakkab sõltuma esmalt meie investeeringute vajadus. Kindlasti sõltub neist ka ajakulu. Kui olen valinud kiire laienemise, siis kuidas see on kõige mõttekam? Strateegilisest valikust oleneb minu arengukiirus. Peamised küsimused, millele otsuse tegemisel toetuda:

  1. Kas mul on piisavalt teadmist/oskust, et teha asju ise?

  2. Kas mul on piisavalt rahalisi vahendeid, et teha asju ise?

  3. Kas ma leian vajalikul määral töötajaid, et teha ise?

Kasutades partnereid võib olla võimalik kiiremini alustada, kui mõne eelneva küsimuse vastus on „EI“.


Valikud võivad olla ka tähtajalised. Meie tähtsad arengusammud/etapid võivad sisaldada ka valikute muutust. Näiteks:

  1. Alustan kogu tootmise sisseostuga allhankena, järk-järgult lähen üle oma tootmisele.

  2. Teise aasta lõpuks hangin oma komplekteerimis-tsehhi. Otsuse tegemise kriteerium: käive vähemalt 50 tuhat eurot kuus.

  3. Kolmanda aasta lõpuks hangin oma seadmed. Otsuse tegemise kriteerium: käive vähemalt 70 tuhat eurot kuus.

Äriideega, visiooniga ja strateegiliste sammudega oleme kirjeldanud soovitud olukorda ja selleni jõudmise esmast plaani. Selles kirjelduses on suur hulk eeldusi – me arvame, et asjad on nii, nagu meie neid näeme:

  1. Et potentsiaalsed kliendid on just selles sihtgrupis (ja selles riigis/regioonis)

  2. Et neil klienditel on tõesti selline probleem või vajadus

  3. Et meie äriideega pakutud lahendus selle vajaduse rahuldab, nii et nad on valmis maksma meile raha

  4. Et sellise tegevusega läbi valitud sammude on võimalik saavutada minu jaoks soovitud edu.

On jõudnud kätte hetk, kus peame kontrollima oma äriideed ja selle esmaseid eeldusi. Võimalusi selleks on mitmeid: õpi sarnastelt ettevõtetelt – mida ja kuidas nemad teevad, keda oma klientidena näevad; küsi potentsisaalselt kliendilt otse näost näkku või internetis; tee eksperimentaalne müük läbi kuulutuse või lihtsa veebi-lehe.


Mida küsida? Küsida tuleks kõiki peamisi asju, mida eeldasime – kas ikka see probleem, mida me püüame lahendada ka tegelikult sellel sihtgrupil on; kas meie pakutud lahendus rahuldab vastava vajaduse; kui palju oleks potentsiaalne klient valmis selle lahenduse eest maksma. Viimase küsimuse testiks sobib hästi eksperiment, juhul kui teil on tegu mõne teenusega, mida vajadusel saab osutada kohe ja kiiresti. Kindlasti ei tohiks sobiva hinnataseme uurimist jätta hilisemaks – äkki on teie isiklik ning potentsiaalse kliendi arusaam oluliselt erinev ja oodatav hinnatase ei kanna teie edu-ootust välja? Küsige nii paljudelt kui saate, nii et ise tunnete piisavat tagasisidet kas äriplaaniga edasi liikumiseks või äriidee kõrvale jätmiseks või vajalike korrektuuride tegemiseks ja seejärel jätkamiseks. Tark ettevõtja eksib kiiresti ja odavalt, sest see tähendab kiiresti ja odavalt õppimist. Äriidee eelduste kontroll on  võimalus kiiresti õppida.


Päeva soovitus: pane kirja oma ettevõtte/organisatsiooni strateegilised sammud visiooni saavutamiseks ja valmista ette lühike küsitlus eelduste kontrolliks.

Edu!