top of page

Aalto ülikooli professor: Disainmõtlemine äriliste väljakutsete teenistuses

Soome kuulus ülikool Aalto sündis 2010.aastal, kui ühte asutusse ühendati äri-, disaini- ja tehnoloogiaõpe. Eesti esimesel disainmõtlemise konverentsil tutvustas Aalto ülikooli professor Mikko Laukkanen juhtidele suunatud programmi Design Thinking for Business Innovation ning rääkis, miks ettevõtted peaksid disainmõtlemist rakendama.


Iga ettevõtjat huvitab teadagi kasv ja kasumlikkus ja siin saabki appi tulla disainmõtlemine, mis aitab leida uusi viise nende saavutamiseks. Aalto on ilmselgelt panustanud õigesse programmi, sest mitmed Fortune500 suurnimed nagu Apple, Microsoft, Disney ja IBM on korduvalt tõestanud, kui suur väärtus on disainmõtlemise rakendamisel ja millise konkurentsieelise see annab, rääkimata kasumist ja kasvust.


Miks disainmõtlemine?

Disainmõtlemine on lähenemine, mis pärineb tegelikult juba 1950ndatest. Disainmõtlemine on Tim Browni (globaalse disainifirma IDEO tegevjuht) väljend, mis läks hästi lendu. Sisuliselt on see inimkeskne lähenemisviis innovatsioonile, mis kasutab disaini tööriistu ühendamaks tervikuks inimeste/klientide soovid, tehnoloogilised võimalused ja ärilise edu.


Disainmõtlemine aitab pöörata fookuse ärikeskselt insenerlahenduselt (leiutame toote, mis põhineb hulgal eeldustel ja loodame, et see töötab klientide jaoks) kliendikesksele lahendusele (uurime kultuurinähtusi, jälgime, kuidas inimesed käituvad ja mõtlevad, omandame teadmisi sellest, mida nad vajavad, ja kujundame toote selle järgi).


Täna raputab see kasvav trend sissejuurdunud äritegemise viise. Disainmõtlemine on muutnud juhtide mõttemaailma ja disaini- ja tootetiimide töökultuuri. Ettevõtted on hakanud aru saama kasutajakogemuse väärtusest ja investeerivad kliendikogemuse parandamisse. See on üsna uskumatu, sest kümme aastat tagasi ei teadnud enamik ettevõtteid isegi seda, mida kasutajakogemus tähendab. Seejuures on oluline mõista, et disainmõtlemise metoodikat saab kasutada ettevõtte üleselt, alates tootearendusest ja finantsidest kuni klienditeeninduseni.


Mis on disainmõtlemise äriline väärtus?


Kõikidel ettevõtetel on lõputu nimekiri eesmärke, alates pidevast uute toodete väljaarendamisest, müügi kasvatamisest kuni parema klienditoe pakkumiseni. Kui ettevõte otsustab uue tootega välja tulla, hakkab suur ja kallis masin kõrgematel käikudel edasi liikuma, seda eriti suurfirmades. Kaasnevad kulud on tohutud.


Disainmõtlemise rakendamine võib aidata säästa suuri rahasummasid kohe selle protsessi alguses, kuna see juhib tähelepanu konkreetsetele lahendustele, mida inimesed tegelikult vajavad – disainmõtlemise ROI osa ongi kohene kulude kokkuhoid.

*- Artikli kirjutamisel oli abiks lisaks Mikko Laukkaneni ettekandele ka artikkel “The Value of Design Thinking in Business” ** Foto: Patrik Tamm

Kui soovid ka oma ettevõttes liikuda kliendikeskse arenduse suunas, siis ootame teid kandideerima EASi uude tootearendusprogrammi DISAINI MEISTRIKLASS. 

Loe programmi kohta lähemalt: www.eas.ee/teenus/disainimeistriklass/


bottom of page