top of page

Eesti kui koduturg – selgelt liiga kitsas vaade

Kõik teevad jube püüdlikult mõistva näo, kui mõni ettevõtja toob oma äri madalseisu põhjusena selle, et meie koduturg on väike, kliente on vähevõitu, masstootmine kolib Aasiasse vmt. Kõik on ju justkui õige ja selle vastu vaielda pole mõtet. Aga kas see on terve pilt? Miks me arvame, et masstootmine kolib Aasiasse ja muu äri jääb kõik siia? Olgem siis ausad – on vaid aja küsimus, kui me ei nõksata ka enam, kui naabrimees tellib näiteks oma uue maja projekti või firma kodulehe Hiinast. Ja see on päris kindlasti põhjust endalt küsida, et kuidas see minu ärimudelit mõjutab ja mida ma juba täna ette võtan? Olenemata valdkonnast, kus tegutsed.


Või võtame teise näite – tuttav siinne ettevõtja, kes käivitab oma tootmisfirmat, on sunnitud pappkastid ostma Peterburist, sest kohalik tootja ei suutnud vajalikku toodet pakkuda, plastpudeleid otsustas ta pooltoodetest ise tootma hakata, kuna Eesti tootja kvaliteet ei olnud stabiilne. Mis siit paistab? Paistab see, et Aasiasse ei koli mitte ainult Lääne firmade allhange, vaid ka Eestist välja vaatavate kohalike firmade hanketegevus.

Nii et tulge kastist välja! Eesti liitus Euroopa Liiduga juba ca kuus aastat tagasi – peale seda ei saa kohe kindlasti rääkida koduturust kui 1,3 miljonist inimesest. Eesti turul konkureerime enamus valdkondades juba ammu välisfirmadega – miks me siis välisturul nendesse nii aupaklikult suhtume?


Eespool mainitud ettevõtja ostab tooraine Hiinast, pakketaara Peterburist ja müüb oma tooted Inglismaale ja USA-sse. Väheste rõõm, ütled Sina? Mina ütlen, et see on Eesti äri homne päev nende jaoks, kes ellu tahavad jääda ja kellel on vähegi asjalik ärimudel ja äriidee. Harju sellega.


Kui Sul on kohvik või kauplus Tallinnas ja soovid avada järgmist teises linnas, siis ilmselt vaatad esmalt Tartusse? Miks mitte Helsingisse? Spordikaupu müüv tuttav Eesti ettevõtja igatahes kaalub järgmise poe avamist polaarjoone taga. Ulme, ütled Sa? Vastupidi – väga nutikas idee. Ah et kontekst on teises riigis erinev? On jah, ja mis siis? Selle eest on seal inimesi rohkem ja elatustase on kõrgem. Sa ei tunne seal kedagi? Aga miks Sa ei ehita endale rahvusvahelist võrgustikku? Mitu inimest Sinu Facebooki või LinkedIn´i sõprade seas on sealt riigist? Sa ei tunne seda turgu? Millal Sa viimati selle kohta infot kogusid? Kas Sa Eesti turu eksperdiks said üleöö?


Nii, et ärme räägi unistavalt ekspordist mõeldes selle all Soomet või Rootsit – need on meie koduturud. Muidu ellu ei jää.


bottom of page