top of page

Esimene samm edu suunas ettevõtluses

Käesolev on esimene osa ettevõtja baaskoolituse sarja tutuvustavast artiklite seeriast. Usume, et siit leiab iga ettevõtja ja juht vähemalt ühe mõtte, mida tasub edasi mõelda oma organisatsiooni võtmes.


Esimene samm edu suunas ettevõtluses Kui sa ei tea, kuhu teel oled, siis pole ükski tuul pärituul“, Seneca

Steven Covey rõhutab nii oma raamatus “7 harjumust” kui ka “Esmatähtis esikohale” ühte ja sama asja – edu võtmeteks on visioon ja distsipliin. Põhimõtteliselt võiks selle koha peal artikli ära lõpetada. Aga just viimase suure majanduskriisi südames ja ka praegusel ajal, selle järellainetuses, näen kuidas paljude ettevõtete juhid on tihtipeale loobunud pikema visiooni loomisest ning lepivad kuu-kahe-kolme või äärmisel juhul ühe aasta eesmärkide seadmisega. Ning hiljem kurdavad, et väga raske on – iseenda ja töötajate motivatsioon puudub või on ülimadal ning kliendid ei ole lojaalsed.


Probleem on laual, mida teha? Astun kõigepealt sammu tagasi ettevõtte või organisatsiooni juurest ning pöördun omanike ja juhtide poole ühe küsimusega – mis on teile EDU? Teile isiklikult? Kuidas te saate aru, et olete edukas? Kui seda küsin koolitustel osalejate käest, siis on vastuseid mitmeid – rikkaks saamine on edu, kuulsaks saamine, perele stabiilne sissetulek, vaba aega rohkem, eliiti kuulumine, maailma paremaks tegemine jne. Ma küsin alati sealt veel ühe sammu edasi – kui rikas on rikas, kas sellel on kindel number? Kuidas sa tead, et oled kuulus? Kui palju vaba aega sa vajad ja milleks seda kasutad (just kasutad, mitte ei kuluta!)? Kui iseenda EDU mõistele anda detaile juurde, lisaks esmasele loosungile (rikas, kuulus, jne), siis saame ka paremini aru, mida me tegema peame, et saavutada seda, mis tegelikult soovime. Ja ka seda, kas ettevõtlus või organisatsiooni juhtimine on üks oluline samm meie edu saavutamises.


Kui isikliku edu detailidest aru saamine aitab meil teha paremaid otsuseid – mida, millal ja kuidas teha – siis ilmselt oleks ka ettevõtte või organisatsiooni jaoks oluline teada pikema perioodi tegevuste ja arenduste osas vastust küsimusele MIKS? Arusaamises peitub isiklik motivatsioon edasi liikuda. Ka siis kui on raske.


Nii nagu isikliku edu mõistega, on hea kirja panna ka tulevikupilt oma ettevõtte edust. Miks kirja panna? Sest siis fikseerite ühel konkreetsel hetkel oma plaanid lähtudes nendest teadmistest ja soovidest, mis teil on sel hetkel. Siis ei muutu teie saavutuse soov mõtetes koos teadmiste või isu kasvuga, nii et te lõpuks ei suuda hinnata, kas olete saavutanud edu või ikka alles heljub see kauges tulevikus. Sisemine motivatsioon tahab vahepeal tunnustust ja seda saab mõõtmisega – soovisime seda ja näe – olemas, tehtud! Suurepärane!


Järgmine küsimus on kuidas visioon kirja panna? Teooriaid on mitmeid: näiteks – teha üks äge lause, mis kõigile meelde jääks; või: lühike üldistav ja tähtajatu, et see kehtiks kogu aeg ja selle saavutamine oleks tõeliselt raske. Paljud ettevõtete ja organisatsioonide visioonid ongi sellised – põimlausestatud loosungid, milles ei ole ühtki pidepunkti või iseendale vastust küsimusele MIKS andvat infot. Näiteks üsna levinud visioon: „Soovime olla oma klientide esimene valik meie majandusvaldkonnas“. Kerge sarkasmiga saab seda tõlgendada, kui organisatsiooni sissepoole suunatud turunduskampaaniat – iga meie töötaja peab soovima olla kliendi esimene valik. Ja seda saab kontrollida – küsid igalt töötajalt üle, kas ta soovib, kui vastused on JAH, siis on visioon täidetud – kõik soovivad olla kliendi esimene valik!


Soovitan koolitusel need ilulausete teooriad (vähemalt alguses) eemale visata ja teha enda jaoks selge kirjeldus üheks konkreetseks hetkeks tulevikus – mida on ettevõte selleks ajaks saavutanud, milliseid tooteid või teenuseid pakutakse, millistel turgudel, kes on põhikliendigrupp ja palju on püsikliente, töötajate ja heade koostööpartnerite arv, oodatav käive ja kasum selleks hetkeks ning muid konkreetse ettevõtte tegevustega seotud detaile. Mida rohkem detaile, seda parem visioon. Kui kardate sattuda liigse pilvedes hõljumise küüsi, siis ärge minge selle visiooniga viie, seitsme või kümne aasta kaugusele – looge kolme aasta tulevikunägemus. Visioon on teie enda ja teie töötajate jaoks – see on sisemine tööriist ja võib välja näha just selline nagu te soovite!


Eriti alustava ettevõtja jaoks on tähtis mõelda kohe sellele, kui suureks ta soovib saada, mida saavutada – täpsemast suunateadmisest võib oluliselt oleneda teie investeeringute maht, koha valik, stardi kiirendus ja samuti ka isiklik edu ning pikaajaline motivatsioon ettevõtja ja juhina toimetada.


Päeva soovitus: pane kirja oma ettevõtte/organisatsiooni kolme aasta visioon nii detailselt kui võimalik.


Edu!


bottom of page