top of page

Inno seda, inno teist



Innovatsioon on eduka tulemuse eelduseks. Kuidas seda teadmist praktikas enda kasuks pöörata? Innovation Lab on kokku pannud 10 punktist koosneva testi, mille abil saate ise hinnata, kuivõrd teie firma võib lubada enda kohta tunnustavat väljendit „innovatiivne”. 


1. Väldi lõpule viimist Informatsiooni üleküllus ja turu võime kiirelt uusi tooteid luua, on loonud situatsiooni, kus iga toode peab olema natuke „pooleli”. Edukas toode peab olema valmis pidevateks muutusteks, täiendusteks, valmis reageerima uutele ettepanekutele. Sellise valmisolekuga saate ka lihtsalt, kiirelt ja odavalt kõrvaldada kõik võimalikud vead, mis toote juures ette võivad tulla.


2. Rakenda tööle valed inimesed Personaliosakond on teinud tubli tööd ja välja töötanud testi vormid, mille abil hinnata inimeste sobivust oma ametikohale. Ühesugused testid paigutavad ametisse ühesuguseid inimesi, kes mõtlevad ja käituvad ühtemoodi. Kõik on turvaline ja etteaimatav. Just turvalisus ja etteaimatavus on see, mida innovatsioon kõige vähem vajab. Võta normijärgsete töötajate sekka meelega neid inimesi, kelle mõttemaailm ei allu normidele ja kes toovad sisse uusi ja värskeid ideid.


3. Unusta ärimudelid Internetiajastu eduka äri võtmesõna on „tähelepanu”. Kui suudad pälvida publiku tähelepanu, siis võid selle rahaks pöörata sõltumata sellest, kas sul on äri läbi mõeldud ja tugevatel alustel või ei ole seda mitte. Heaks näiteks on YouTube, mis vaevu aasta peale tegevuse algust oli Google´i silmis väärt 1,65 miljardit dollarit. Paradoksaalsel kombel on internetiäri seda edukam, mida rohkem tasuta teenuseid pakutakse. Retsept lühidalt – pälvi tähelepanu ja ärimudel tuleb ise uksele koputama!


4. Anna oma tooted ära Muuda oma tooted kättesaadavaks suuremale hulgale inimestest. Anna neid ära odavalt või päris ilma rahata. Ja seejärel küsi raha nende toodete tarvikute, lisateenuste ja reklaami eest. Tasuta ajalehed on muutumas järjest populaarsemaks lugejate hulgas, edestades tiraaži poolest juba vanu ja tuntud väljaandeid. Tehnika muutub järjest odavamaks, sest vajalikud tarvikud ja hooldusteenused on need, mis tootjatele raha sisse toovad. Parimaks näiteks tasuta andmisest on Skype. 2,6 miljardi dollari eest osteti ära tasuta teenus!


5. Pane oma raha kuuma õhu alla Tänapäeva asjadest üleküllastunud maailmas on mõistlik investeerida pigem käegakatsutamatusse. Pole midagi püsimatumat kui kuum õhk. Samas on kuuma õhu abil rohkem kui üks kord muudetud inimkonna arusaamu maailmast. Aastal 1783 muutsid venna Montgolfier´d inimkonna arusaamu inimese võimetest, kui leiutasid kuuma õhu palli. Kuum õhk oli see, mis lennutas inimese kuule.


6. Ära kunagi mõtle tulevikule George Orwell uskus, et inimene saab ainult sellise tuleviku, nagu ise tahab. Liiga paljud inimesed arvavad, et tulevik on ainult mineviku pikendus. Targem on unustada nii minevik kui tulevik ja maksimaalselt kasulikult kasutada ära käesolev hetk. Leidub juba ka ettevõtteid, kes on loobunud eelarve kirjutamisest, sest see seab liiga jäigad piirid ja limiidid sellele, mis juhtuma hakkab. Need ettevõtted on muudatuste ja kohandumise usku ning hoiavad ennast valmis muudatuste ja nõudmistega kaasa minema.


7. Ära kunagi pea kinni juhtimisteooriatest Mida uut ja unikaalset saab õppida raamatust, mida müüakse üle maailma 500 000 eksemplari? Ainult vähesed teedrajavatest ettevõtetest peavad tänukõne mõne juhtimisteooria ülistuseks. Juhtimisteooriad luuaks mõne läbimurdvalt uuendusliku näite baasil, aga mitte kunagi vastupidi. Kõige parem juhtimisteooria on enda loodud juhtimisteooria. Seega ärge uskuge ka kellegi poolt kokku pandud 10-sammulit teed innovatsioonini.


8. Loo hägus strateegia IBM-i uueks loonud Lou Gerstner ütles esimese asjana oma ametisse astumise kõnes „Viimane asi, mida ettevõte vajab, on visioon”. Tihti panustatakse liiga palju auru sellele, et leida suund, kuhu ettevõte peaks minema ja kangekaelselt suunatakse kõiki töötajaid selles suunas liikuma. Aga kes teab öelda, milline on õige suund? Mis siis, kui kohale jõudes selgub, et Tõotatud Maa näeb välja hoopis teistsugune, kui ette kujutati? Siis tuleb kulutada rohkem auru, et vanale kohale tagasi jõuda ja uus suund valmis vaadata. See ei sobi kiiresti muutuva turu tingimustega. Tehke endale teene ja looge võimalikult hägune ja hajuv strateegia, milles igaüks võiks leida talle sobiva lüli, mis teda innustab.


9. Ära leiuta uusi tooteid See, kes plaanib leiutada midagi tõeliselt põhjapanevat, raputavat ja uut, peab väga kaua ootama. Juba aastal 1898 teatas Ameerika Patendiamet, et kõik, mida on võimalik leiutada, on juba leiutatud. On üdini vale arusaam, et innovatsioon on millegi leiutamine, mida ei ole keegi kunagi varem näinud. Innovatsioon on eelkõige olemasolevale uue rakenduse leidmine. Kasutage oma aega ja energiat targalt ning kasutage ära olemasolevate toodete potentsiaal.


10. Jaga oma saladusi Varasematel aegadel oli eduka tooteuuenduse taga salastatud retseptid ja laiaulatuslikud patendid. Toote arendusprotsess oli pikk ja keeruline ning kõiki asju pidi aetama ülimas saladuses. Eesmärk oli luua monopol. Loodud toode pidi kestma sajandeid ning pika uurimistöö pidi taastootma panema ulatuslik marketingi-laks. Täna on toote eluiga järjest lühem ja toote arendamiseks kuluvat aega ei saa enam nii pikalt venitada. Seega on tootearendus läbi tegemas radikaalset muudatust. Kõigi teaduslike ja tehniliste uuendustega tuleb jooksvalt kursis olla. Targem on teha konkurentidega koostööd, et mitte ise pusides aega ja vaeva kulutada ning samal ajal ajast maha jääda. Esimesena said sellest aru Jaapani autotootjad. Teiste välja pakutud ideedes võib olla iva, mida nad ise ei oska näha ja kasutada, kuid teie ettevõtte tootearenduseks on see just puuduolev lüli. Seega unustage ära oma saladused! Te ei kaota teadmist sellega, et annate ta ära. Võtke vastu ka teiste teadmised.


bottom of page