top of page

Kuidas leida tootearendusideid mis rokivad?


Oskad sa soovitada mõnda head loovustehnikat, mida kasutades saaksime oma meeskonnaga uusi vingeid ideid oma tootearendustiimile sisendiks luua? Just sellise küsimuse leidsin üks päev oma kirjakastist. Nojah, Raja Teele moodi ma esmalt pakuks iseennast ja ütleks, et see on see koht, kus abiks võiks olla tootearenduse töötuba :-). Aga kui küsimusele vähem omakasupüüdlikult vastata, siis mina soovitaks tehnikat, mille nimi on Scamper.


Scamper tehnikat saab kindlasti kasutada ka muude küsimuste lahendamiseks kui tootearendus, aga tootearendus on siiski üks peamisi valdkondi, kus see kasutust on leidnud.


Nagu enamuse ingliskeelsete “tööriistade” nimesid on ka see tegelikult akronüüm:

  • Substitute – asenda

  • Combine – kombineeri

  • Adapt – kohanda, sobita

  • Modify / Magnify – muuda, arenda / võimenda, suurenda

  • Put to other use – leia uus kasutusala

  • Eliminate – eemalda, välista

  • Re-arrange – korralda ümber


Meetodi esmaversiooni lõi sama mees, kes süstematiseeris ka ajurünnaku metoodika – Alex Osborne, hiljem arendas seda edasi Bob Eberle.


Meetodi kasutamiseks vajad vaid pabertahvlit ja markerit ja innustunud osalejaid :-). Edasi läheb lihtsalt – kirjelda osalejatele ülesannet või probleemi, millele lahendusi otsite, hakake küsima Scamper-küsimusi ja kirjutage tekkivad mõtted tahvlile.


  • Asenda. Otsige, mida saate oma toote juures asendada – materjali, protsessi etappe, inimesi, asukohta jmt. Eriti teravalt seadke kahtluse alla need aspektid, mida peate iseenesest mõistetavateks – otsige seal erinevaid lahendusi. Ja ärge unustage, et kehtib vana hea ajurünnaku kuldreegel – selles etapis on kriitika keelatud. Päriselt ka :-).

  • Kombineeri. Tehke nimekiri omadustest, materjalidest, ideedest, funktsioonidest jmt, mida saaksite kombineerida nii, et tekiks uus väärtus.

  • Sobita. Mõelge, milliseid olemasolevaid tooteid või tehnoloogiaid saate kasutada uuel viisil. Mida saaks teistest valdkondadest üle võtta? Mida saaks teistelt kopeerida? Mida saaks teiste kogemustest õppida ja kasutada?

  • Muuda, arenda. Leidke viise, kuidas oma toodet suuremaks või väiksemaks muuta, kuidas mingeid funktsioone või osasid eemaldada või uusi lisada? Kuidas suurendada atraktiivsust? Kuidas kohandada seda pensionäridele? Aga noortele? Homodele? Mustanahalistele?

  • Uued kasutusalad. Uurige, milleks sinu toodet veel kasutada saab? Millised uued kasutajagrupid võiks selle vastu huvi tunda? Mis valdkonnas sellest veel kasu oleks? Mäletad, et Gutenberg kasutas trükipressi ehitamiseks viinamarjapressi?

  • Välista. Selgitage välja, millised osasid oma tootest saate eemaldada. Äkki on sellel kasutusalasid, mida keegi ei vaja või mida enam ei vajata? Äkki on võimalik vähendada toote tootmisest või kasutamisest tekkivaid jäätmeid? Vähendada ajakulu?

  • Korralda ümber. Äkki on võimalik mingeid tegevusi hakata tegema uut moodi? Äkki saab mingeid tootmisetappe vahele jätta? Nende järjekorda muuta? Klienditeenindust muuta? Tootmisgraafikuid muuta?

Nagu ikka – see on esimene etapp ning järgmine peaksite tegelema parimate ideede välja valimise ja analüüsiga.

bottom of page