top of page

Miks on nii raske ärimudelit muuta?

Ärimudeli innovatsioonist rääkides kiputakse tooma näited globaalsetest hiiglastest nagu Apple, Facebook, Netflix, Amazon jne. Need on kõik võrdlemisi uued ettevõtted ning alustanud kohe uudse ärimudeliga. Kas ärimudeli innovatsioon on võimalik ka nn traditsioonilises vana majanduse ettevõttes?


Ärimudeli uuendusideede otsingul saab lähtuda üheksast võtmeküsimusest:

1. Väärtuspakkumine – kuidas päriselt eristud konkurentidest? Millist kliendi vajadust sina kõige paremini rahuldad?

Näide: Hilti hakkas tööriistade müümise asemel pakkuma nende rentimise täisteenust garanteerides vajalike tööriistade saadavuse ning hoolitsedes nende korrashoiu eest.

2. Klient – kas oled leidnud kliendisegmendi, keda konkurendid täna ei teeninda? Mõni põnev ja ootamatu sihtriigi valik või hoopis spetsiifiline valdkondlik nišš?

Näide: kas teate, kuidas Marlboro kahekordistas oma müügi 1920ndatel? Marlboro suunas oma turunduse naistele! Ok, ehk ei ole suures pildis parim näide, kuid illustreerib siiski ilmekalt uue kliendisegmendi avastamist.

3. Müügikanal – kuidas jõuad kliendini kiiremini, nutikamalt ja kuluefektiivsemalt kui konkurendid? Kas on võimalusi näiteks müügiprotsessi digitaliseerimiseks? Kuidas saaksid teha nii, et müügitsükkel oleks maksimaalselt lühike?

Näide: klassikaline näide on muidugi e-pood, nt e-Selver.

4. Kliendi hoidmine – kuidas teed kliendi lahkumise võimalikult keerukaks? Kuidas paned kliendi tegema lisaoste või kordusoste? Kuidas teed selle nende jaoks võimalikult lihtsaks?

Näide: Gilette müüb sulle pardlivarre ühe korra, aga žiletiteri ostad kogu aeg juurde.

5. Tulumudel – kuidas saaksid kliendi käest küsida osa või kogu raha ette? Kuidas saaksid teha maksmise kliendi jaoks maksimaalselt mugavaks ja kiireks?

Näide: Ehitusettevõtted maksavad Hiltile teenuse eest püsivat kuutasu, mitte raha-toote-vastu. Hilti kindlustab seega jooksva pikaajalise tulu. Kliendi jaoks on maksmine lihtne.

6. Partnerid – kas saaksid vabaneda osadest tegevustest ning usaldada need partneritele? Kas saaksid korraldada oma tegevuse nii, et sa ise ei toodagi oma toodet?

Näide: MEIREN Engineering on lumesahkade arendaja, sahad ise toodetakse partnerluses Paide Masinatehasega.

7. Võtmetegevused – kas saaksid korraldada oma tegevuse nii, et sinu ettevõte tegeleks vaid tootearenduse ja disainiga ning madalama lisandväärtusega tegevused ostad sisse? Mis on sinu ettevõtte võtmetegevused, mille pead kindlasti enda käes hoidma?

Näide: koduaksessuaare pakkuv Valhalla keskendub disainile, tootearendusele ja toodete turundusele ning kogu tootmine ostetakse sisse partneritelt.

8. Võtmeressursid – millised ressursid peavad sul endal olema võtmetegevuste jaoks ning mida saaksid partneritelt sisse osta?

Näide: vt partnerid ja võtmetegevused ehk Meiren ja Valhalla ei pea omama tootmist, vaid tootearenduse kompetentsi.

9. Kulumudel – kuidas saaksid korraldada oma äri nii, et püsikulud oleksid maksimaalselt madalad?

Näide: sisuliselt mahuvad siia alla kõik digitaalsed tooted ja teenused, mille puhul arenduskulu on ühekordne, jooksev arendus ja hooldus pigem väikesed ning ei sõltu müüdud toodete arvust. Tootmisettevõte puhul aitab kulusid all hoida standardiseerimine, aga ka nt mastaabisääst. Siin võib näiteks tuua McDonaldsi, kus nii tooted kui ka protsessid on ära standardiseeritud või siis autotööstuse, kus erinevate mudelite jaoks kasutatakse sama platvormi. IKEA mängib suures osas mastaabisäästule.


Neid keerulisi valikuid arengusuundade osas ning uuendusideid aitame teil leida Ärimudeli praktikumis.


Ärimudeli praktikumi viib läbi innovatsiooni ja uuenduslike ärimudelite ekspert Alar Kolk. Lisaks viiele praktilisele koolituspäevale toetab ettevõtet personaalne mentor, kes aitab koolitustevahelisel ajal teie meeskonnal ideid genereerida ning jõuda kokkulepeteni testitavate uuenduste osas. Saate endale valida mentoriks kas Yrjö Ojasaare, Heidi Kakko, Mart Kikase, Indrek Maripuu, Riivo Antoni või Alar Kolki.


Osalustasu ettevõtte kohta 540 € + km.


Sügisel on võimalik valida 2 grupi vahel:

  1. I grupp alustab 06. septembril 2018 (järgmised kohtumised 27.09; 11.10; 25.10; 08.11)

  2. II grupp alustab 26. septembril 2018 (järgmised kohtumised 10.10; 24.10; 07.11; 28.11)


Kontakt BDAs: Lo Rihvk arimudel@bda.ee 5151625


bottom of page