Turismiturundus internetis

EAS-i tellimusel ja BDA Consulting OÜ praktilisel juhtimisel said teoks Eesti suurte turismiatraktsioonide kolmepäevased koolitused. Räägime koolitusel tõstatunud teemadest siin blogis veel edaspidigi.


Ühe koolitajana astus ette Marko Siller, kes on koos Aivar Ruukeliga südameasjaks võtnud Eesti turismiettevõtete ja -organisatsioonide internetiturunduse alase teadmise ja oskuse tõstmise.

Tekkis arutelu, milline väärtus on mingi nö suvalise kampaania käigus saadud Facebooki fännidest. Saalist kõlas arvamusi, et isegi kui suur mass fänne on saadud stereotüüpse laikimise või jagamise kampaania käigus iPhone-i loosides, siis jõuab iga järgnev ettevõtte poolt tehtud postitus ju ikka nende inimesteni ning kasu on olemas. Mina julgen sellele vastu väita järgmistel põhjustel:

  1. Hulk “fänne” võib pärast kampaania lõppu lehekülje fänninimekirjast lahkuda. Ilmselt mingi hulk siiski jääb, aga see on kunstlik.

  2. Kui nad siiski jäävad, siis ei ole suur osa neist huvitatud teenustest, mida ettevõte pakub – igaüks ei saagi huvituda mingi kindla teema muusuemist näiteks. Seetõttu on kampaaniajärgsed turundussõnumid nene kurtidele kõrvadele.

  3. Lõpuks annab Facebooki fännilehele õige ilme sotsiaalsus – eelkõige kommentaaride ning fännide poolsete postituste, aga ka Like-ide arv postitustele. On vähe tõenäoline, et need pool-elukutselised tegelased, kes mängivad kaasa iga sellise totaka fännimängu, jõuavad füüsiliselt (ja ka tahavad sealjuures) kõikide ettevõtetega Facebookis suhelda.

  4. Ettevõtte poolt oma seinale tehtud teated jõuavad vaid nende fännideni, kes on ettevõtte fännilehel toimuvaga tihedamalt seotud olnud – kes kommenteerivad postitusi ja fotosid, vajutavad postituse Like-i, jagavad sõpradele vms. Kui seda tehakse vaid üks kord kampaanias osalemiseks ning seejärel unustatakse – Facebooki silmis ei ole sellisel inimesel ettevõttega piisavalt isiklikku suhet ning seetõttu talle enam ettevõtte postitusi ei kuvata.

  5. Väärtuslik fänn, kellest on kasu ka pärast kampaaniat, jõuab ettevõtte Facebooki fänniks varem või hiljem niikuinii. Loosikampaania ei ole tema jaoks oluline – tema huvitub ikka sellest kasulikust infost, mida seinalt leiab.

Jah, eks alati ole ka erandeid, ei vaidle vastu, kuid see on minu ja paljude teiste Eesti internetiturundajate arvamus (vt Peep LajaDreamgrow ja OKIA). Kampaaniaid võib ikka korraldada – anna nänni sisulise panuse eest (nt mingi ettevõtte tegevusvaldkonnaga seotud postitus seinale, pildi üleslaadimine, kommenteerimine sisuliselt) ja auhinnaks paku samuti mõni ettevõtte enda asi.